Kundeservice

Sådan behandler vi kunde- og personoplysninger

Integritet og fortrolighed er ikke bare noget, vi taler om. Vi deltager ofte i den offentlige debat om alles ret til et privatliv online. Du skal kunne stole trygt på, at vi leverer sikre tjenester og værner om dit privatliv.

Vi gemmer kun de oplysninger om dig, som er absolut nødvendige, og vi opbevarer dine oplysninger på en sikker måde. Vi sælger ikke dine oplysninger til tredjepart, og vi behandler alle kundeoplysninger i overensstemmelse med GDPR (databeskyttelsesforordningen 2016/679).

Hvad er personoplysninger?

Oplysninger, som direkte eller indirekte kan knyttes til en person, for eksempel navn, personnummer, geografisk placering og andre oplysninger, som kan bruges til at identificere en person.

Hvad er kundeoplysninger?

Oplysninger, der er knyttet til en aftale mellem Bahnhof og kunden, for eksempel navn, adresse, telefonnummer og personnummer. Kundeoplysninger skabes for eksempel, når du:

  • bestiller en tjeneste
  • går ind på Bahnhofs hjemmeside
  • ringer til vores kundeservice
  • kontakter os via sms eller e-mail

Kundeoplysninger kan blandt andet være personoplysninger, som er offentligt tilgængelige, fx via et kreditoplysningsselskab.

Hvad er trafikdata?

Trafikdata opstår, når du benytter en tjeneste. Det er tekniske oplysninger, som er nødvendige for, at vores kommunikationssystem skal fungere, fx IP-adresse og historik over telefonsamtaler.

Trafikdata er altså ikke det samme som indholdet i datatrafikken, men rent tekniske oplysninger.

Gemmer Bahnhof personoplysninger?

Vi gemmer kun de oplysninger, som er nødvendige for, at vi kan levere vores tjeneste, yde service og fakturere korrekt.

Hvordan håndterer Bahnhof personoplysninger?

Alle personoplysninger behandles varsomt og gemmes kun i vores egne datacentre.

Al kommunikation mellem os og underleverandører vil enten være krypteret eller foregå via SSL-sikrede portaler.

Vores systemer sender så få oplysninger som muligt til eksterne systemer, og når det sker, anonymiserer vi så vidt muligt oplysningerne. Når det er muligt, erstatter vi personoplysninger med kundenummer og bruger information om kundens tjeneste i stedet for navn eller personnummer.

Hvor længe gemmer Bahnhof kundeoplysninger?

Vi gemmer altid et minimum af oplysninger. Oplysningerne anvendes kun til lige netop det nødvendige formål, fx at kunne levere din tjeneste eller for at overholde lovkrav.

Hvis du ophører med at være kunde hos os, gemmes dine oplysninger i 36 måneder.

Derudover sletter eller anonymiserer vi oplysningerne, så snart der ikke længere findes et formål med eller et lovkrav om at gemme oplysningerne. I nogle tilfælde gemmer vi personoplysninger for at overholde lovbestemte opbevaringstider.

Udleverer Bahnhof kundeoplysninger?

Vi har i visse tilfælde pligt til at udlevere kundeoplysninger til eksempelvis politi og redningsberedskab.

Vi udleverer kun kundeoplysninger til tredjepart, hvis det er nødvendigt for, at vi kan levere din tjeneste. Her er nogle eksempler på underleverandører:

  • Åbne net, bynet og kommunikationsoperatører
  • 21 Grams AB (distribution af fakturaer)
  • Underleverandører, som foretager fysiske installationer i ejendomme på Bahnhofs vegne

Hvis vi benytter en underleverandør, som helt eller delvist bedriver sin virksomhed uden for EU/EØS, iværksætter vi foranstaltninger, som skal sikre, at dine kundeoplysninger bliver behandlet sikkert og i henhold til de gældende regler.

Hvilke rettigheder har jeg angående mine kundeoplysninger?

Her er nogle eksempler på dine rettigheder angående kundeoplysninger:

  • At få indsigt i de oplysninger om dig, som vi behandler.
  • At få forkerte oplysninger rettet.
  • At få oplysninger slettet under visse omstændigheder, fx hvis oplysningerne ikke er nødvendige for det formål, de er indsamlet til, hvis du trækker dit samtykke tilbage, eller hvis du gør indsigelse mod behandling af oplysningerne med henblik på markedsføring.
  • At bede om begrænsning af behandlingen af oplysningerne, hvis de er forkerte eller ikke længere er nødvendige for det formål, de er indsamlet til.
  • Retten til dataportabilitet
  • Du kan klage til Datatilsynet

 

Hvordan kan jeg kontakte Bahnhof for at få mere information?

Hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om vores arbejde med personoplysninger, kan du altid kontakte os på gdpr@bahnhof.net.

  • Hvis du vil vide mere om de oplysninger, som vi gemmer om dig som kunde
  • Hvis du vil have rettet/tilføjet information
  • Hvis du til trække dit samtykke tilbage

Overholder Bahnhof databeskyttelsesforordningen (GDPR)?

Ja. I overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen (GDPR) henholder vi os altid til de såkaldte retsgrundlag:

  • Du skal have givet dit samtykke til, at dine personoplysninger behandles til et eller flere tydeligt angivne formål, fx når du ringer eller sender e-mails til vores kundeservice.
  • Behandlingen er nødvendig for, at du skal kunne indgå aftaler med os, eller for at vi skal kunne iværksætte tiltag på din anmodning, inden en aftale indgås, fx med henblik på at levere internet til din adresse.
  • Behandlingen af dine oplysninger er nødvendig for, at vi skal kunne overholde loven, fx med henblik på at gemme økonomiske oplysninger i henhold til regnskabsloven.
  • Behandlingen af dine oplysninger er nødvendig for formål, som vedrører vores interesser, medmindre dine interesser eller rettigheder og friheder er mere tungtvejende og kræver beskyttelse af dine personoplysninger, fx med henblik på at forhindre misbrug af vores tjenester.